In deze aanpassing wordt het ontwerp voor het nieuwe asiel 90° rechtsom gedraaid. De nieuwe dierenambulance-ingang vervangt die van het huidige dierenasiel, en de dierenasiel-ingang komt tegenover de hockeyvelden te liggen. In dit stuk leg ik uit wat de voordelen zijn. Ik ben niet in het bezit van het meest recente ontwerp, dus baseer ik mijn tekening op basis van het ontwerp wat op 22 mei 2024 werd gepresenteerd (in dit model waren de kennels helemaal tot aan het cursusveld gebouwd). Zelfs al zouden er grote wijzigingen aan dit ontwerp gedaan zijn, dan zal de meeste van onderstaande argumentatie blijven gelden.

Meer rust voor de dieren

Voor het dierenwelzijn is het een goed idee om het asiel 90° te draaien. Ik rij na mijn late dienst zo nu en dan langs het asiel en met hoge regelmaat is het parkeerterrein van de hockeyclub (hockey-P) tot ‘s avonds laat druk en luidruchtig, zelfs na 23.00 uur. In de bestaande nieuwbouwplannen worden de kennels parallel gebouwd met dit parkeerterrein. Over de hele lengte van het gebouw worden de honden dan dagelijks tot ‘s avonds laat aan geluidsoverlast blootgesteld. Daarnaast, als de dennenbomen weg zijn zal licht van de lichtmasten de kennels in schijnen, en ze staan vaak tot laat aan. Wanneer het ontwerp gedraaid wordt zullen de kennels verder van de hockey-P en de lichtmasten af liggen. Daarnaast zullen de pension speelweides niet meer aansluiten op de hockey-P, waardoor de pensionhonden ook meer rust zullen hebben wanneer ze buiten staan.

Veilige inrit dierenambulance

De beoogde locatie in het bestaande ontwerp voor de nieuwe in en uitrit is verkeerskundig niet echt verantwoord. Deze inrit zit veel dichter bij de onoverzichtelijke bocht waar verkeer al hard naar beneden komt. Omdat de grond hier al schuin loopt, zowel in aanloop als zijwaarts, er een drempel moet komen om instromend regenwater vanaf de weg af te houden, en de ambulances traag en groot zijn, wordt de kans op een aanrijding hier aanzienlijk vergroot. Daarnaast zal ook een vuilniswagen, postbezorger etc. deze inrit moeten kunnen gebruiken. Door het ontwerp 90° te draaien, kan de huidige ingang van het dierenasiel die voor het nieuwe dierenambulancegebouw worden. Bijkomend voor is dat de keerlus kan vervallen, dit omdat de parkeerplekken haaks op de ingang komen te staan en niet parallel. Scheelt ruimte en kosten.

Kleiner parkeerterrein, verbeterde toegang cursusveld en heide/bos 

Door te draaien, zal de nieuwe ingang van het asiel uitkomen tussen de hockey-P. Hoewel er dagen (op specifieke tijden) zijn dat de hockey-P helemaal vol is, gebeurd dit maar zelden en kunnen bovendien bezoekers van het asiel ook op dit parkeerterrein parkeren. Daarnaast vind ik het vreemd dat er 25 parkeerplaatsen zijn ingetekend voor de nieuwbouw. Ter vergelijking, de DOA in Amsterdam heeft 4x de opvangcapaciteit en slechts 29 parkeerplaatsen, en geen mogelijkheid om in de omgeving te parkeren. In mijn aanpassing heb ik 20 parkeerplaatsen aan de zijkant van de entree getekend, wat mij ruim voldoende lijkt.

Vervolgens is er directer toegang tot het cursusveld. In het bestaande nieuwbouw ontwerp liggen de achterste kennels aan tegen het cursusveld. Het veld is hierdoor realistisch gezien niet anders bereikbaar dan in de huidige situatie, door om te lopen of rijden. In mijn ontwerp heb ik de entree van het cursusveld aangesloten aan de parkeerplaatsen van het asiel zelf. De bestaande entree van het cursusveld kan dan komen te vervallen, wat daar nu 2 parkeerplaatsen kost. Het teruggeven van deze 2 parkeerplekken in ruil voor het verlies van 2 voor een nieuwe inrit maakt onderhandelen met de gemeente en sportverenigingen stukken eenvoudiger. Een nieuwe ingang aan deze noordelijk kant is ook goed te combineren met een inrit voor bouwverkeer en mogelijk zelfs beter werken wanneer het cursusveld als bouwopslag gebruikt wordt.

Ook zal de ingang op deze positie een kortere loopafstand naar de heide geven vanaf de hoofdingang, aangezien de meeste wandelaars niet langs de gevaarlijke Nieuwe Crailoseweg lopen. De achterste kennels komen tegen het ‘Veenstra’ terrein aan te liggen. Mocht dit terrein in handen van het asiel komen, dan kan er gebruik gemaakt worden van een extra toegang naar de heide tussen de bomen door. Vanaf de (achterste) kennels kan er dan gemakkelijker en veiliger met honden de heide/bos betreden worden. In het bestaande nieuwbouwontwerp is dit ook mogelijk, maar dan moeten een aantal speelweides eerst gepasseerd worden.

Bestaande kennels kunnen blijven staan

Op korte termijn is het grootste voordeel dat een groot deel van dierenasiel Crailo kan blijven bestaan. Wanneer de tekeningen over elkaar heen gelegd worden zal in het bestaande nieuwbouw ontwerp de gebouwen van de dierenambulance over zowel de asiel, pension als quarantaine gebouwen heen vallen. Maar wanneer het ontwerp 90° gedraaid wordt vallen deze gebouwen deels buiten het nieuwbouw terrein. Het quarantaine gebouw komt ruim vrij te liggen, hoewel dit waarschijnlijk niet voor de helft van asiel en pension geldt. De 10 asiel en 10 pensionkennels die nu het dichts bij de bestaande parkeerplaats staan, staan wel in de weg (voorzien van kruis in de bovenstaande tekening). Een acceptabele optie is om deze 20 kennels te slopen. Het gebouw wordt dan letterlijk gehalveerd. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om de 20 overgebleven kennels voor pension te behouden, en 16 van het quarantainegebouw voor de asielhonden. Het tijdig stopzetten van het aannemen van nieuwe honden (ook opschorten van contract met de politie) ruim voor de nieuwbouw kan ervoor zorgen dat we bij maximaal 16 asielhonden komen, en eventueel een enkele toch bij een ander asiel plaatsen. Zodoende is er ook geen verlies van pensionhonden, de grootste bron van inkomsten, naast het behoud van de eigen asieldieren en personeel. 

Hoewel de bestaande speelweides voor de honden vrijwel allen verloren gaan ongeacht de uitvoering van de nieuwbouw, kan er in mijn voorstel gekozen worden om het konijnenplein om te zetten in een speelveld. Tot aan circa 2003 was dit altijd al een speelveld. Er is meer dan voldoende materiaal om hier 4 kleine velden van te maken, waar de honden doorlopend op gewisseld kunnen worden zoals dit ook gebruikelijk is bij asielen en pensions met weinig speelweides.

Betere ligging speelweides

Nog een interessant voordeel van het draaien van het asiel is de ligging van de speelweides. Uit ervaring kan ik zeggen dat de honden 90% van de tijd voorin de speelweides staan te wachten totdat ze weer opgehaald worden. Zomers wanneer de zon brandt is het fijn wanneer de dieren zo veel mogelijk in de schaduw van bomen kunnen staan. In het bestaande ontwerp zal dit voor de asielspeelvelden goed op te lossen zijn, deze velden liggen zuidelijk en oostelijk t.o.v. de kennels. De pensionspeelweides zullen echter op het noorden liggen, en nog tenminste jaren in de zon staan, zelfs als we nieuwe bomen planten. Deze kunnen ook niet te ver vooraan geplant worden om overhang op de gebouwen te voorkomen. Door het asiel 90° te draaien zijn er simpelweg geen speelweides meer waarvan de voorkant zuidelijk gelegen is.

Nadelen van deze aanpassing

Er zijn een paar nadelen aan het draaien van het ontwerp. Ten eerste is het terrein niet vierkant, maar rechthoekig, het terrein is circa 95 meter parallel aan de Nieuwe Crailoseweg, en 104 meter parallel met de hockey-P. Door het model te draaien komt de lange kant dus 9 meter te kort, en eindigen de nieuwe kennels 9 meter op het ‘Veenstra’ terrein. Maar door het verschuiven van het gehele ontwerp richting de hockey parkeerplaats en het verplaatsen van de parkeerplaatsen vooraan het hoofdgebouw is dit eenvoudig opgelost. Geen auto’s voor de entree ziet er bovendien veel prettiger uit, en is vaak een bewuste keuze in ontwerpen van gebouwen. 

Een ander nadeel is dat het soms druk kan zijn bij de hockey vereniging, zeker wanneer er een evenement is. Nu is het echter zo dat deze vooral overdag plaatsvinden en dus geen hinder voor het personeel zullen geven, hooguit wanneer er evenementen zijn en de bezoekers en pensionklanten wat verkeershinder kunnen ondervinden. De ingang zal meer uit het zicht vallen, de huidige ligt aan de doorgaande weg en is goed verlicht. Hoewel dit in het verleden (circa 15 jaar terug) een inbraak waarbij de toegangspoort open is geramd niet tegenhield.