In de huidige plannen van de provincie staan de HOV halte en de carpoolplaats van Blaricum ingetekend ten oosten van de Stichtseweg. In dit stuk ga ik in op een alternatief.

Nadelen van voorstel provincie;

1: De carpoolplaats ligt verder weg van het huidige kruispunt. Voor de meeste carpoolers zal de reisafstand-en tijd verlengd worden, daar de meeste de Randweg Oost of de A27 op en af zullen rijden. Dit zal ook extra verkeersbewegingen veroorzaken op de Stichtseweg.
2: Er is geen/weinig zicht op de nieuwe carpoolplaats. De Stichtseweg is geen drukke weg, als ik ‘s nachts om 1.00 uur de hond uitlaat is er vaak maar 1 voertuigbeweging per 10 minuten. Het gebrek aan zichtbaarheid is een serieus probleem, en er is al jaren een afname van handhaving (landelijk probleem).
3: Om de bus in en uit te laten voegen vanaf de Stichtseweg zullen er stoplichten in beide richtingen geplaatst moeten worden, zodat de bus ongehinderd kan oversteken. Deze zullen het doorgaand verkeer hinderen. Ook moeten fietsers veilig bij de halte kunnen komen, en het is maar de vraag hoe die dat zullen moeten doen. Veel voetgangers en fietsers steken nu ook illegaal de Stichtseweg over en ik heb al een paar keer een bijna aanrijding gezien.
4: Afgezien van het verlies van groen (waaronder een zeer groot aantal eiken) heeft Blaricum vooropgesteld meer te willen doen voor de bijen. Maar er staan ook honderden kleinere acers campestre en pseudoplatanus tussen de eiken. Acers zijn drachtbomen voor bijen.
5: De bus vanuit Almere moet meer dan 1km extra rijden om bij de nieuwe halte te komen.

Alternatief

Mijn alternatief betreft het plaatsen van de carpoolplaats ten zuidoosten van de huidige carpoolplaats. Op dit moment ligt hier een ander deel van de geluidswal, parallel met de Randweg oost. Voor de plaatsing van de bushalte omschrijf ik 2 varianten.
Om te beginnen zal het verwijderen van de wal een geluidsprobleem opleveren. Om dit op te lossen is mijn voorstel om de geluidswal langs de A27 simpelweg door te trekken in zuidelijke richting. Het zand van de oude wal kan hiervoor gebruikt worden. In mijn tekeningen is de vorm van deze wal gelijk aan de huidige wal langs de A27, maar er kan natuurlijk voor een ander (smaller) model gekozen worden.
Er ligt een sloot tussen de huidige wal en het terrein van het sleepbedrijf en ‘McDonaldsterrein’. Deze is circa 3 meter breed, en er ligt een vlak stuk gras naast. Overwogen kan worden deze sloot te versmallen. De sloot kan ook even breed gelaten worden, hoewel dit wel een groenstrook versmalt tussen de sloot en de carpoolplaats.

 

Bushalte 1e optie (lusvariant)

Carpoolers en de bus zelf rijden op de bestaande plek de nieuwe carpoolplaats op, maar de carpoolers maken nu een bocht naar rechts. Hierbij moet voorrang verleend worden aan voetgangers die het nieuwe perron oplopen, via een zebrapad met drempel. Verkeer wat de carpoolplaats verlaat zal over de plaats van het huidige perron rijden, en dit perron zal daarom een paar meter opgeschoven worden. Hierdoor heeft verkeer wat de carpoolplaats verlaat geen enkel contact met de busreizigers. Wanneer dit verkeer verder de Stichtseweg op wilt rijden, zal voorrang verleend moeten worden aan de bus, zoals dat in de huidige situatie ook het geval is. Voor het sleepbedrijf veranderd er niets in principe. Ook zijn het totaal aantal bewegingen van en naar hun terrein te klein om rekening mee te houden.
Voor de fietsers veranderd er ook weinig, de huidige fietsenstalling wordt behouden. Er is voldoende ruimte om nog extra fietsenstallingen te creƫren, die deels zelfs op het perron geplaatst kunnen worden.
Verkeer wat vanaf het kruispunt komt kan tegengehouden worden door simpelweg de stoplichten naar de Stichtseweg op rood te houden totdat de bus gepasseerd is. De bus zal bij vertrek naar Hilversum wel moeten wachten op verkeer van de Stichtseweg. Het plaatsen van een stoplicht is hier iets lastiger, dit omdat deze in een bocht geplaatst moet worden met ook nog eens brede bomen. Een veilig alternatief is om een stoplicht te plaatsen op het rechte stuk, circa 200 meter voor de halte uitrit.

 

Bushalte 2e optie (snelste variant)

Om de bus nog sneller op en af de carpoolplaats te laten rijden is er nog een optie. In dit model draait de bus vanaf de Stichtseweg geen lus meer om bij de halte te komen, maar slaat vanaf de Stichtseweg direct linksaf en halteert op de plek waar nu de carpoolplaats ligt. Er is dan dus een 2e perron nodig, ten westen van de huidige. Wanneer de bus vertrekt richting Hilversum rijd deze circa 40 meter tegen het verkeer in en steekt vervolgens dwars het kruispunt over. De bus kan hierdoor vlot accelereren en er is circa 30 seconden tijdswinst. De buslijn van en naar Almere zal blijven halteren bij het ‘oostelijke’ perron. Nadeel is echter dat vrijwel het gehele kruispunt op rood moet wanneer de bus oversteekt. Indien er slechts iedere 5 minuten een bus richting Hilversum vertrekt is dit alsnog wel een acceptabel compromis. Daarnaast zal verkeer wat vanaf de Stichtseweg de carpoolplaats wil oprijden in contact met de ‘spookrijdende’ bus kunnen komen, waarvoor een stoplicht geplaatst kan worden. Verder is de situatie iets minder veilig omdat de reizigers de busbaan naar de halte zullen moeten oversteken, hoewel dit bij vrijwel alle bushaltes een probleem is. Deze variant lijkt enigszins op de huidige bushalte/busbaan ter hoogte van Tergooi Blaricum.
Deze variant is ook uitstekend geschikt voor de extra lange gelede bussen.

 

Omvang en aanplant nieuwe carpoolplaats

In mijn ontwerp bedraagt het totaal aantal parkeerplaatsen 94. De achterkant (in oostelijke richting) kan uitgebreid worden tot 124. Hiervoor zouden de populieren moeten wijken die in deze hoek van de wal staan.
De aanplant is afhankelijk van exacte inpassing, en hoeveel zichtbaarheid er vereist is. Aan de noordelijke kant is de inpassing afhankelijk van de breedte van de sloot, hier speelt zichtbaarheid niet mee. Hier kunnen bijvoorbeeld wilgen geplaatst worden (die erg breed worden), welke drachtbomen voor bijen zijn. Indien er onvoldoende ruimte is kunnen bomen tussen de parkeervakken geplaatst worden. Dit zal ten koste gaan van enkele parkeervakken.

Eiken en populieren

De 39 eiken en 20 populieren die op dit deel van de wal staan kunnen natuurlijk gekapt en herplant worden. Hoewel de populieren al behoorlijk oud zijn voor hun soort en geen bijzondere waarde hebben, zijn de eiken wel het redden waard. Echter, bomen van deze omvang en leeftijd zijn zeer kostbaar om te verplanten. Dit is mogelijk door een bak van 3×3 meter rondom de boomkluit te maken en platen onder de boom door te trekken op circa 1,5 meter diepte. Deze samengestelde bak kan vervolgens opgetild worden met een kraan. Kosten voor zo’n operatie lopen in de enkele tienduizenden euro’s per boom. Maar het voordeel van deze eiken is dat ze op een helling staan. De rij dicht tegen de Randweg oost staat circa 1 meter hoog, de middelste 2 rijen 1,5 en 2,5 meter. Hierdoor kan een krachtige shovel met een brede en diepe schepbak de bomen in 1 keer uitsteken dankzij het hoogteverschil. Totale kosten van deze verplanting zal niet meer in de honderden maar tienduizenden euro’s bedragen. De verplanting kan plaatsvinden naar de nieuwe wal, maar persoonlijk lijkt het mij heel fraai om deze langs de Burgemeester Le Coultredreef te planten. Het weiland aan de oostelijke kant van deze weg ligt namelijk lager en de schuine kant van het verloop past goed bij de hoek waar de eiken nu onder staan (de wortels groeien schuin mee). De haalbaarheid van zo’n verplanting vergt natuurlijk wel expertise van een eikenspecialist.

Voordelen

Zoals te zien is in mijn tekeningen ligt de nieuwe carpoolplaats tegen een helling op, het hoogteverschil met de Randweg oost bedraagt circa 50 tot 100cm. Het grote voordeel van dit model is dat het overzicht op de carpoolplaats uitstekend is, vanuit alle richtingen, versterkt door het extra hoogteverschil. Politie/handhaving die het kruispunt in welke richting dan ook oversteekt heeft direct zicht op de gehele carpoolplaats. Doordat de carpoolplaats dichter tegen het kruispunt aan ligt is er nauwelijks hinder voor de Stichtseweg. Deze carpoolplaats is volledig toekomst bestendig en geschikt voor bussen van-en naar Almere en de Randweg oost in westelijke richting (huidige 320 route). Het behouden van de halte op de huidige locatie maakt deze ook beter toegankelijk voor fietsers vanuit Huizen, Eemnes en zelfs Blaricum oude dorp. Het verlies aan bomen is aanzienlijk kleiner dan het provincie voorstel door het gebrek aan hoogteverschil tussen wal en carpoolplaats.De verloren bomen kunnen goed herplant worden op de nieuwe geluidswal, en de wijk blijft een ‘symmetrisch’ aanzicht behouden.